مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

‌فرسودگی تاسیسات زیر زمینی شرکت آب و فاضلاب موجب وقوع نشستی سنگین در میدان منیریه تهران شد.

سید مناف هاشمی، قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران ابعاد این نشست را 20 در 30 متر و ساعت وقوع آن را 12 نیمه شب جمعه گذشته اعلام کرد.

وی در توضیح علت این حادثه به همشهری گفت: فرسودگی تاسیسات به نشتی یکی از لوله‌های قطور با حجم بالای آب و نهایتا به شکستگی و نشست زمین در میدان منیریه منجرشد.بنا براین گزارش،  همزمان یک کامیون حمل زباله شهرداری که طبق روال همیشگی در ساعات آخر شب مشغول جمع‌آوری و حمل زباله‌های شهری بود، به عمق 12 متر در داخل حفره ایجاد شده سقوط می‌کند.

به گفته هاشمی، گرچه حضور بموقع امداد رسانان آتش‌نشانی(3دقیقه بعد از حادثه) و خروج کامیون با جرثقیل مانع از بروز تلفات جانی شد اما فشار نشست رخداده به تاسیسات شبکه گاز موجود در این نقطه نیز آسیب رسانده و موجب شکستگی لوله گاز و در نهایت انفجار مهیب در این نقطه از شهر شد. مناف هاشمی از مهار سریع این آتش سوزی توسط آتش‌نشانان ابراز خوشحالی کرد اما در عین حال نسبت به نبود تونل تاسیسات مشترک در شهر تهران گلایه کرد.

وی در این باره اظهار داشت: متأسفانه هیچ نهاد مسئولی که تونل مشترک شهری را در تهران مدیریت کند وجود ندارد.قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: در بسیاری از کشورهای جهان با طراحی و اجرای یک تونل بتنی کلیه تاسیسات شهری اعم از آب،  برق،  گاز و مخابرات در این کانال‌ها هدایت و جانمایی می‌شود که کنترل سریع اوضاع درصورت بروز حادثه از جمله ثمرات آن است.

وی با اعلام اینکه وقوع مجدد حوادثی از این دست در تهران به هیچ وجه دور از ذهن نیست، خواستار تخصیص اعتبار برای ساخت تونل مشترک تاسیسات شهری در قانون بودجه کشوری و تعیین متولی برای اجرای آن شد.

بنا بر این گزارش، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در حادثه نشست زمین و ریزش خاک،  سازه نگهبان ایستگاه خط 3 مترو در این میدان آسیب ندیده و عملیات مقاوم‌سازی‌ و رفع مشکل از شب گذشته آغاز شده است.

بنا براین گزارش خط 3متروی تهران از میدان راه آهن به سمت شمال خیابان ولیعصر(عج) در حال ساخت است که خوشبختانه با وجود نشست زمین،  سازه نگهبان این خط آسیبی ندیده است.

در ادامه این اطلاعیه، شرکت مترو از شهروندان خواسته است تا جهت تردد از مسیر‌های موازی و یا مسیرهایی که عوامل راهنمایی و رانندگی تعیین خواهند کرد، استفاده کنند.
با درنظر گرفتن اینکه محدودیت‌های ترافیکی تا 72 ساعت ادامه خواهد داشت بنابراین شرکت واحد به‌زودی برای مسیر حرکت اتوبوس‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد.

در همین ارتباط، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه علت نشست زمین در میدان منیریه به‌دلیل ترکیدگی لوله آب و شسته شدن خاک بوده است گفت: بحث نگهداری تاسیسات شهری به سلامت و ایمنی شهر و جامعه مرتبط است و از مسئولان انتظار می‌رود با بازدید و نظارت مستمر بر تاسیسات شهری مانع از بروز حوادث اینچنینی شوند.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: پوسیدگی لوله‌های آب خصوصا در بافت‌های قدیمی شهر از مشکلاتی است که همواره احتمال بروز چنین حوادثی را به‌دنبال دارد و نشت آب از لوله‌ها در لایه‌های زیرین زمین ضمن آنکه سبب هدر رفتن آب می‌شود، با شسته شدن خاک احتمال نشست زمین و بروز حوادث ناخوشایند را زیاد می‌کند که از مسئولان انتظار می‌رود با بازدید‌های مستمر مانع از بروز اینگونه حوادث در شهر شوند.

وی با بیان اینکه نشست زمین در میدان منیریه نیز به‌دلیل ترکیدگی لوله آب بوده که پیش‌بینی می‌شود حدود 3 روز ترمیم و بازسازی این بخش زمان ببرد، گفت: خوشبختانه سازه نگهبان و تونل خط 3 مترو در این حادثه آسیب ندیده و داخل تونل مترو ایمن است.

مسیر‌های جایگزین میدان منیریه اعلام شد

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای مسیرهای جایگزین میدان مذکور را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، شهروندانی که از جنوب خیابان ولیعصر قصد حرکت به سمت میدان منیریه را دارند، می‌توانند از تقاطع خیابان مولوی به سمت میدان گمرک تغییر مسیر داده و با ادامه مسیر در کارگر جنوبی به سمت شمال، از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی مجددا وارد خیابان ولیعصر شوند. مسافرانی که از طریق خط ویژه اتوبوسرانی از شمال میدان منیریه قصد حرکت به سمت جنوب میدان را دارند،

با توجه به هماهنگی به عمل آمده با شرکت واحد اتوبوسرانی از خیابان امام خمینی به سمت میدان حر تغییر مسیر داده و با عبور از چهارراه لشگر و میدان قزوین از طریق میدان گمرک و خیابان مولوی مجددا وارد خیابان ولیعصر می‌شوند.

شهروندانی که از شرق میدان منیریه قصد حرکت به سمت غرب میدان را دارند، پس از ورود به میدان منیریه می‌توانند به سمت شمال تغییر مسیر داده و از خیابان ولیعصر به سمت شمال حرکت کنند.

مسافرانی که از غرب میدان منیریه قصد حرکت به سمت شرق میدان را دارند، با توجه به عدم‌امکان ادامه مسیر از این میدان می‌توانند از چهارراه لشگر به سمت شمال حرکت کرده و با عبور از میدان حر و میدان پاستور از طریق خیابان جمهوری اسلامی وارد خیابان وحدت اسلامی شوند و یا از چهارراه لشگر به سمت جنوب حرکت کرده و با عبور از میدان قزوین و میدان گمرک وارد میدان راه آهن و ابتدای خیابان ولیعصر شوند.

مسیر جدید اتوبوس‌های منتهی به میدان منیریه اعلام شد

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد: در پی نشست زمین در بخشی از میدان منیریه تغییراتی در خطوط اتوبوسرانی ریالی و بلیتی مسیر میدان ولیعصر(عج) - میدان راه آهن ایجاد شد.اتوبوس‌های خطوط ریالی و بلیتی میدان ولیعصر(عج) - میدان راه آهن، میدان ولیعصر(عج) - نازی آباد و میدان ولیعصر(عج) - جوادیه از میدان راه‌آهن در مسیر جنوب به شمال از میدان راه‌آهن به سمت چهارراه معین‌السلطان تردد و از آنجا از طریق خیابان فروزش به سمت غرب تا مقابل بیمارستان فارابی ادامه مسیر خواهند داد.بر این اساس اتوبوس‌های فوق از خیابان کارگر جنوبی به سمت شمال تا چهارراه لشگر و بعد به سمت میدان منیریه خواهند رفت و اتوبوس‌ها از میدان منیریه هم همانند سابق به سمت شمال تا میدان ولیعصر(عج) ادامه مسیر خواهند داد.

در مسیر برگشت نیز در 2 شیفت صبح و بعدازظهر، 2 مسیر جداگانه درنظر گرفته شده است؛  به‌نحوی که در ساعات صبحگاهی اتوبوس‌های مسیرهای فوق الذکر از میدان ولیعصر(عج) در مسیر شمال به جنوب، از چهارراه جمهوری به سمت شرق تا تقاطع جمهوری – حافظ تردد و سپس از خیابان حافظ به سمت جنوب تا میدان راه آهن ادامه مسیر خواهند داد.براساس این اطلاعیه در ساعات عصر نیز اتوبوس‌های این مسیرها از میدان ولیعصر(عج) در مسیر شمال به جنوب تا تقاطع امام خمینی(ره) - خیابان ولیعصر(عج) تردد و سپس به سمت غرب تا میدان حر و از طریق خیابان کارگر جنوبی تا میدان قزوین و از آنجا به سمت شرق تا پل امیربهادر ادامه مسیر خواهند داد؛ از پل امیر بهادر به سمت جنوب تا میدان راه آهن نیز ادامه مسیر این خطوط است.

کد خبر 107499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز